Friday, September 24, 2010

Festival Betitik 2010

Pernah dengar berkenaan festival Betitik ?



Generasi pelapis dari Komuniti Bestari Kampung Ulu Putatan turut
membuat persembahan memalu muzik tradisi suku kaum Bajau
pada pembukaan Festival Betitik Sabah 2009 di Dataran Putatan,
baru-baru ini. (Gambar kanan) Penari dari lembaga kebudayaan
membuat persembahan yang bertenaga pada pembukaan Festival
Betitik Sabah 2009 di Dataran Putatan, baru-baru ini.


Sambutan Festival betitik akan diadakan di Putatan Sabah bermula 23 hingga 26 september 2010 ini bertempat di putatan.

Dalam bahasa Bajau, betitik bermaksud memukul atau mengetuk alat muzik. Persembahannya tidak akan lengkap tanpa disusuli dengan lagu dan tarian yang berbeza mengikut kawasan dan etnik.

Acara betitik masih popular terutama ketika majlis keramaian dan perkahwinan khususnya di kawasan yang didiami oleh majoriti penduduk dari kedua-dua etnik itu.

Difahamkan, kejayaan sebenar bagi acara betitik bergantung kepada alat muzik yang digunakan iaitu kulintangan, tawak, bandil dan gendang.

Sebanyak enam pemain diperlukan untuk memainkan alat-alat betitik. Dua pemain untuk mengetuk tawak dan gendang serta masing-masing seorang untuk bandil dan kulintangan.

Pada kebiasaannya, pemain-pemain betitik ini terdiri daripada golongan tua. Begitupun, acara betitik ini sememangnya sangat menghiburkan kerana ia tidak memerlukan alat muzik tambahan.

Lagu-lagunya enak didengar meskipun pendengar mungkin tidak memahaminya kerana dinyanyikan dalam bahasa Bajau dan Sama.

No comments:

Advertisment

Site Info

Blogged.myKedai Backlink,Backlink Percuma Free Auto Malaysia BacklinksFree Backlinks Malaysia Free Backlink ServicesMalaysian Free Auto Backlink Exchange Ping your blog, website, or RSS feed for FreeBloggers - Meet Millions of BloggersMy Ping in TotalPing.com Personal directory Personal Blogs Personalmonitorbacklinks.com - SEO tool to Monitor Backlinks

Followers