Friday, August 17, 2007

Proton Persona Dilengkapi Sistem EBD







Kereta Proton Persona yang baru sahaja dilancarkan oleh Yang Dipertuan Agong pada 16 August 2007 dilengkapi dengan sistem EBD. Sistem yang canggih telah lama dipasang pada kenderaan Toyota, Hyundai , Nissan Lain-lain lagi.
Electronic brakeforce distribution atau EBD adalah teknologi brek yang membahagikan daya kepada setiap brek kenderaan secara automatik berdasarkan kepada kepada keadan jalan, kelajuan, berat dan lain-lain faktor. Selalunya sistem ini bersambung dengan anti-lock braking systems,(ABS). Sistem EBD ini yang akan mengagihkan tekanan kepada setiap roda supaya kuasa brek dapat dimaksimumkan disamping mengawal kawalan kenderaan.
Sistem EBD ini berfungsi sebagaimana yang ditunjukkan disini. Dengan adanya sistem EBD ini, kuasa brek pada proton persona ini akan terkawal secara elektronik. Pembangunan Sistem EBD ini telah dimulakan oleh honda sejak tahun 1997 lagi.
Gambaran dengan lebih jelas ditunjukkan di kenderaan lexus ini.

No comments:

Advertisment

Site Info

Blogged.myKedai Backlink,Backlink Percuma Free Auto Malaysia BacklinksFree Backlinks Malaysia Free Backlink ServicesMalaysian Free Auto Backlink Exchange Ping your blog, website, or RSS feed for FreeBloggers - Meet Millions of BloggersMy Ping in TotalPing.com Personal directory Personal Blogs Personalmonitorbacklinks.com - SEO tool to Monitor Backlinks

Followers