Sunday, August 29, 2010

Bagaimana nak Periksa Tarikh expired

Salam,

Insyallah tinggal 10 hari lagi kita nak menyambut Hari Raya. Sekarang ni ramai dah masuk mood nak balik kampung termasuklah saya. Jadi, saya nak share info penting yang saya dapat perolehi daripada miros-road-safety. Sebelum memulakan perjalanan jauh, salah satu perkara penting yang perlu diperiksa adalah tayar. Kemalangan boleh berlaku disebabkan oleh tayar. Sila ikuti tips mudah berikut:


1. Adakah kita semua tahu bahawa tayar kereta mempunyai tarikh luput..? kalau sesiapa dah tahu bagus la, tetapi yang belum tahu saya akan kongsikan disini. Untuk permulaan, tempoh ketahanan tayar kereta adalah 4 tahun daripada tarikh dikilangkan. Selepas tempoh ini, risiko tayar untuk meletup adalah tinggi. Sila ambil perhatian terhadap perkara ini.

2. Bagaimana nak tahu ? Cuba check nombor seperti ini (*4002*). Ada tanda asterisk pada permulaan dan hujung serial nombor ini. (sesetengah tiada tanda asterisk).

Car Tyre Kredit to : miros-road-safety.blogspot.com

3. 2 digit pertama akan memberi tahu kita minggu ke berapa dalam tahun tersebut tayar ini dibuat. nota:Dalam setahun kita ada 52 minggu. Dua digit terakhir pula mewakili tahun tayar ini dibuat. Oleh itu, jika *4002* ia akan menunjukkan tayar ini dibuat pada minggu ke 40 dalam tahun 2002..

4. Periksa semua tayar untuk keselamatan. Jangan guna tayar luput tarikh kerana boleh meletup dengan sendiri terutamanya jika cuaca panas terik kerana getah akan menjadi keras dan merekah

No comments:

Advertisment

Site Info

Blogged.myKedai Backlink,Backlink Percuma Free Auto Malaysia BacklinksFree Backlinks Malaysia Free Backlink ServicesMalaysian Free Auto Backlink Exchange Ping your blog, website, or RSS feed for FreeBloggers - Meet Millions of BloggersMy Ping in TotalPing.com Personal directory Personal Blogs Personalmonitorbacklinks.com - SEO tool to Monitor Backlinks

Followers